Un viatge en el temps

Descripció

Aquest projecte permet aprendre història d’una manera divertida i també desenvolupa competències comunicatives, creatives i tecnològiques.

  • Àrees implicades: Ciències socials, literatura, arts plàstiques, música, tecnologia.
  • Activitats: Recreació d’èpoques històriques amb vestuari i gastronomia, redacció de diaris de personatges històrics, creació d’un pòdcast explicant esdeveniments clau.
  • Producte final: Un museu interactiu a l’escola amb exposicions creades per l’alumnat.

Justificació i objectius

Objectius del Projecte

  • Fomentar l’interès per la història d’una manera vivencial.
  • Desenvolupar el pensament crític en l’anàlisi d’èpoques històriques.
  • Potenciar l’expressió oral i escrita a través de formats diversos.
  • Integrar tecnologia i art per a la representació del passat.
  • Treballar en equip en la creació d’un producte final.

Destinataris

Pot anar destinat a l’etapa de cicle superior de primària o primer cicle de l’ESO.

Però implicaria a docents (guies en el procés d’elaboració) i famílies, com a col·laboradors interessats.

Activitats i calendari

Es portaria a terme durant una setmana del tercer trimestre (primera quinzena de maig a molt estirar).

Producte Final

Opció 1: Recreació en viu

  • L’escola es transforma en una època concreta durant un dia.
  • Alumnes i professors es vesteixen segons l’època.
  • Representació teatral d’un fet històric.

Opció 2: Museu interactiu

  • Creació d’un espai amb maquetes, pòsters i material digital.
  • Els alumnes actuen com a guies explicant cada secció.
  • Integració de codis QR amb informació ampliada.

Opció 3: Documental o pòdcast històric

  • Gravació d’un vídeo/documental sobre l’època escollida.
  • Pòdcast amb entrevistes fictícies a personatges històrics.
  • Edició d’un diari històric amb imatges i relats.

Difusió

Es pot donar a conèixer a través del grup de difusió de la plataforma Clickedu a claustre i famílies de l’escola.

Recursos i pressupost

És difícil de calcular a priori perquè abans de tot caldria veure quina etapa i nombre d’alumnes hi participaria, així com de docents.

Però m’atreveixo a dir que amb un pressupost de 500€ es podria desenvolupar un projecte molt digne i d’abast.

Avaluació

  • Portafolis del projecte: Recull d’activitats acomplertes.
  • Presentació oral: Explicació del projecte davant dels companys o famílies.
  • Autoavaluació i coavaluació: Reflexió sobre el procés d’aprenentatge.
  • Valoració del producte final: Qualitat del material elaborat i la seva presentació.