Racó de la calma: Espai de regulació emocional

Descripció

És un espai en una l’aula de l’escola dissenyat perquè els infants puguin retirar-se quan necessitin calmar-se, regular les seves emocions o recuperar l’equilibri emocional abans de reincorporar-se a les activitats.

La idea és crear un espai a l’aula amb materials sensorials com a textures, llums suaus, colors relaxants, música tranquil·la o coixins. Els nens poden anar allà quan necessitin un moment de tranquil·litat. També pots afegir activitats com pintar mandales o fer respiracions profundes.

El Racó de la Calma és una eina valuosa per millorar la convivència a l’aula i fomentar la intel·ligència emocional dels infants. Si s’adapta correctament, pot ser un recurs inclusiu que beneficiï tots els alumnes, inclosos aquells amb necessitats educatives especials.

Adaptacions per a infants amb autisme

Els infants TEA poden treure un gran benefici del racó de la calma, però caldria fer algunes adaptacions, com per exemple, l’ús de pictogrames per assegurar-se de la comprensió de les normes o l’adaptació d’algun material.

Justificació i objectius

Objectius:

  • Proporcionar un espai segur i acollidor.
  • Fomentar l’autoregulació emocional.
  • Oferir eines sensorials i estratègies per a l’autocontrol.
  • Potenciar la independència i el reconeixement d’emocions.

Destinataris

Alumnes, des d’i3 fins a 4t d’ESO i CF

Activitats i calendari

Com dur a terme l’activitat?

A. Normes del Racó de la Calma

  • S’ha d’explicar als infants que és un espai per calmar-se, no un càstig.
  • Cada infant podrà estar-hi un temps determinat (per exemple, 5-10 minuts).
  • Poden utilitzar lliurement els materials disponibles.
  • En sortir del racó, es poden fer preguntes com: “Com et sents ara?”

B. Exercicis dins del racó

  1. Exercicis de respiració: “Respira com un drac” (inhalar pel nas i exhalar per la boca lentament).
  2. Ampolles sensorials: Sacsejar-les i observar fins que la purpurina es dipositi al fons, com a símbol de la calma.
  3. Dibuixar emocions: Fer servir colors per expressar com se senten en aquell moment.
  4. Puzles o jocs tranquils: Opcions senzilles per reduir l’estrès.
  5. Contes sobre emocions: Llegir històries com “El monstre de colors”.

Estratègies:

  • Anticipar amb l’infant quan pot anar al racó.
  • Utilitzar un temporitzador visual per indicar quant de temps pot estar-hi.
  • Ensenyar-li amb pictogrames què fer dins de l’espai (exemple: “Primer trio un objecte, després respiro fons”).
  • Reforçar positivament quan utilitzi el racó de manera efectiva.

Possibles activitats

  • Respiració conscient: Pots guiar als nens en exercicis de respiració profunda per a ajudar-los a calmar-se. Per exemple, l’exercici de “respirar com un globus”, on els nens imaginen que estan inflant un globus mentre inhala i el desinflen lentament mentre exhalen.
  • “Escolta els sons”: Els nens tanquen els ulls i escolten tot el que poden (pots guiar-los en quins sons parar esment: el tic-tac d’un rellotge, el vent, les veus llunyanes).
  • “Sent el teu cos”: Els nens es tomben en una postura còmoda, i paren esment a com se sent el seu cos: “Què senten els teus peus? Què senten les teves mans?”
  • Pintar mandales: Acolorir mandales o dibuixos de formes geomètriques ajuda a calmar la ment i millorar la concentració. És una activitat que també permet desenvolupar la creativitat i pot ser molt relaxant. Pots tenir una varietat de mandales o dibuixos senzills disponibles perquè els nens les pintin quan necessitin tranquil·litat.

Difusió

Ho donarem a conèixer a un claustre, ja que és un recurs que pot utilitzar tot el professorat pel seu alumnat.

Recursos i pressupost

Materials necessaris

El racó ha de ser acollidor i ha d’estar compost per elements que afavoreixin la relaxació:

Mobiliari i ambient:

  • Coixins o catifa suau.
  • Cadira o puf còmode.
  • Llum tènue o làmpada de colors suaus.
  • Cartells amb emocions i estratègies de calma.

Recursos per a l’autoregulació:

  • Ampolles sensorials (amb aigua, purpurina i oli).
  • Pilotes antiestrès o de diferents textures.
  • Joguines o materials sensorials: Plastilina, sorra cinètica, pal de pluja, puzle…
  • Auriculars o altaveu amb música relaxant o sons de la natura.

Materials visuals i de suport:

  • Cartells amb tècniques de respiració (exemple: “Respira com un globus”).
  • Roda de les emocions amb imatges de cares que reflecteixin diferents estats emocionals.
  • Contes sobre emocions i estratègies per calmar-se.
  • Un rellotge de sorra o temporitzador visual per indicar el temps al racó.

Recursos específics per a infants TEA:

  • Caixa sensorial amb objectes de diferents textures.
  • Reforçadors específics per a cada un dels infants TEA
  • Manta amb pes o coixins que proporcionin pressió.
  • Joguines per mossegar o d’estimulació oral.
  • Una llista visual amb opcions de regulació (per exemple, “estreny la pilota”, “escolta música”, “respira profund”).

Avaluació

Per tal d’avaluar-ne el funcionament cal instaurar unes normes:

Normes del Racó de la Calma

  • S’ha d’explicar als infants que és un espai per calmar-se, no un càstig.
  • Cada infant podrà estar-hi un temps determinat (per exemple, 5-10 minuts).
  • Poden utilitzar lliurement els materials disponibles.
  • En sortir del racó, es poden fer preguntes com: “Com et sents ara?”

En acabar el curs es pot passar un petit formulari a l’alumnat per saber si n’ha fet ús i si ha estat útil o no per ajudar-los a autoregular-se, i un formulari al professorat per saber si els ha ajudat a gestionar les situacions en què l’alumnat ha necessitat sortir de l’aula o no ha sabut regular les seves emocions de forma autònoma.