Un viatge en el temps
per
Mercè Massallé Puig
Descripció
Aquest projecte permet aprendre història d’una manera divertida i també desenvolupa competències comunicatives, creatives i tecnològiques.
- Àrees implicades: Ciències socials, literatura, arts plàstiques, música, tecnologia.
- Activitats: Recreació d’èpoques històriques amb vestuari i gastronomia, redacció de diaris de personatges històrics, creació d’un pòdcast explicant esdeveniments clau.
- Producte final: Un museu interactiu a l’escola amb exposicions creades per l’alumnat.
Justificació i objectius
Objectius del Projecte
- Fomentar l’interès per la història d’una manera vivencial.
- Desenvolupar el pensament crític en l’anàlisi d’èpoques històriques.
- Potenciar l’expressió oral i escrita a través de formats diversos.
- Integrar tecnologia i art per a la representació del passat.
- Treballar en equip en la creació d’un producte final.
Destinataris
Pot anar destinat a l’etapa de cicle superior de primària o primer cicle de l’ESO.
Però implicaria a docents (guies en el procés d’elaboració) i famílies, com a col·laboradors interessats.
Activitats i calendari
Es portaria a terme durant una setmana del tercer trimestre (primera quinzena de maig a molt estirar).
Producte Final
Opció 1: Recreació en viu
- L’escola es transforma en una època concreta durant un dia.
- Alumnes i professors es vesteixen segons l’època.
- Representació teatral d’un fet històric.
Opció 2: Museu interactiu
- Creació d’un espai amb maquetes, pòsters i material digital.
- Els alumnes actuen com a guies explicant cada secció.
- Integració de codis QR amb informació ampliada.
Opció 3: Documental o pòdcast històric
- Gravació d’un vídeo/documental sobre l’època escollida.
- Pòdcast amb entrevistes fictícies a personatges històrics.
- Edició d’un diari històric amb imatges i relats.
Difusió
Es pot donar a conèixer a través del grup de difusió de la plataforma Clickedu a claustre i famílies de l’escola.
Recursos i pressupost
És difícil de calcular a priori perquè abans de tot caldria veure quina etapa i nombre d’alumnes hi participaria, així com de docents.
Però m’atreveixo a dir que amb un pressupost de 500€ es podria desenvolupar un projecte molt digne i d’abast.
Avaluació
- Portafolis del projecte: Recull d’activitats acomplertes.
- Presentació oral: Explicació del projecte davant dels companys o famílies.
- Autoavaluació i coavaluació: Reflexió sobre el procés d’aprenentatge.
- Valoració del producte final: Qualitat del material elaborat i la seva presentació.